Start 17 april

25 mei. Dag 39. Zondag. Limoges - St. Martin le vieux (Bord)

Lekker ontbijt in het hotel en daarna weer stappen, ik zag het somber in omdat ik gisterenavond ook veel last van mijn been had toen we een hapje gingen eten. En ja hoor vanmorgen ging het eigenlijk vanaf de eerste stap al niet goed. We hadden net brood gekocht of ik zakte door mijn hoeven met een heel felle pijnscheut. Hoe moest ik nog 20 km lopen, ik ben gisterenavond met een pijnstiller begonnen en daar ben ik vandaag mee doorgegaan. Goede raad was duur, toch maar de mannen gebeld die net in Frankrijk zijn en afgesproken dat zij morgen onze richting uitkomen zodat we elkaar morgenavond zullen treffen zodat we geen slaapadres hoeven te zoeken maar gewoon kunnen lopen zolang het kan, de zielen moeten dan nog wel eerst hun kamp opbreken, 500 km rijden, weer opzetten en ons opzoeken.
Maar we zien wel hoe laat het wordt.
Het weer viel vandaag toch weer mee tot bijna het einde van onze tocht, toch weer wat regen en ook een paar donderklappen.
Het weer is hier zeker de laatste week steeds een stuk minder geweest dan in Moerkapelle, wij zijn al blij met 16 graden, af en toe zon en droog!
We hoorden van Hans dat de kathedraal in Limoges ook vanmorgen niet toegankelijk was voor een stempel dus blij dat we niet terug waren gegaan. Het duurde een km of 7 voordat we Limoges uit waren en weer in het veld liepen, veel joggers, die zie je alleen op zondag.
We hebben vele malen een rust genomen om toch onze tocht te kunnen voortzetten. Ik vond het vrij saai vandaag maar dat kwam misschien omdat ik erg teleurgesteld ben dat ik toch een soort moet opgeven, overmorgen zien we wel of we soms een rustdag inlassen en daarna misschien nog 1 of 2 stukjes te lopen, als onze mannen ons wegbrengen en halen. We zullen wel zien hoe het loopt. We zijn nu bij een Chambre d'Hotes, een mooi spul waar we om 20 uur ons maal krijgen opgediend en dan een laatste nacht samen in een tweepersoonsbed zullen liggen en dan morgen rustig aan beginnen.

Gisteren hebben we nog halsbrekende toeren moeten uithalen om een omgevallen boom te passeren. Ik kreeg kramp terwijl ik mijn been over de boom wilde gooien dus Louise moest dat been een zetje geven zodat ik verder kon. Jaja, het is wat 2 van die (oude) vrouwen!

24 mei. Zaterdag. 22 km St. Leonard de Noblat- Limoges

Goed ontbijt gekregen bij onze gastvrouw (schilderes) Evelyne, € 14,00! Betaald pp.
We konden de stad maar moeizaam uitkomen, teveel km gelopen en direct daarna over een afwateringspad steil naar boven, dit was voor mij een slechte start waar ik de gehele dag last van heb ondervonden. Mijn rechterbeen heeft nog steeds dat dode gevoel en ik heb de hele dag door pijnscheuten erin.
Maar gelukkig we hebben Limoges gehaald, we waren 17 uur bij ons hotel, wat ik gisteren heb besproken, we gaan een keer op chique.
Het was weer een gebied bijna zonder bewoning, dus geen enkele winkel of bar, dus onze eigen koffie bij het brood en in de buurt van de stad hadden we bij een SuperU een bar voor een heerlijk bakkie koffie.
We zagen ook weer een dode vos in de kant van de weg, terwijl er nauwelijks auto's rijden.
Gisteren een goudvink gezien op 4 mtr afstand.
In Limoges de kathedraal bezocht die in de oude stad ligt en met koperen schelpen in de straat te vinden is, er was een dienst dus we hebben geen stempel kunnen krijgen helaas.

23 mei. Dag 37. 20 km. Les Billanges - St. Leonard de Noblat

Rob en Olga: van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk hoor van ons beiden en hopelijk hebben jullie een mooie en leuke dag gehad.

Onze gastvrouw Francoise gisteren heeft voor ons spaghetti gekookt en een lekker toetje gemaakt, soort pannenkoek met vruchtjes en wijn erbij, daarna ging ze naar haar eigen huis en hadden we het pand voor onszelf, het was wel een vieze bende, de douche, wc en slaapzalen, het zag er werkelijk niet uit, maar beneden was het wel leuk, alles mozaïek op de grond en veel kleur. Ons ontbijt stond al klaar, hierna op weg, het weer begon aardig vanmorgen maar in de loop van de dag werd het steeds minder, steeds druppels waar je niet echt nat van werd maar ook steeds koeler ik denk 15 graden zonder zon. Asfalt afgewisseld met bospaden en langs akkers bereikten we om half 4 onze bestemming voor deze dag, thee in bar gedronken, onderweg konden we nog een keer koffie scoren en brood gelukkig.
Hierin de stad kwamen alle pelgrims weer binnenstromen, ze gaan allemaal naar eenonderkomen met alleen een bed voor € 10,00, wij zitten bij een particuliere dame Evelyne voor € 15,00 met ontbijt en lekker samen, leuke vrouw en goed adres.
Er staat een mooie oude kerk hier die we bezocht hebben, er was net een groep toeristen met een gids.
We gaan dadelijk bij haar onze stempel halen en daarna lekker eten.
Onderweg in het bos hebben we een hele gedenkplaats voor pelgrims gezien met allerlei attributen die we zoal gebruiken, van blarenpleisters van het Kruidvat tot kompas, wandelstok, schoenen, sokken enz. Er was ook een kastje met daarin 2 stempels en een boek waar je je naam in kunt schrijven, we zagen dus diverse bekende namen